Rola rodziców w procesie edukacji
Rola rodziców i nauczycieli w procesie edukacji
• Edukacja dzieci i młodzieży jest wspólną sprawą rodziców i nauczycieli.
• Rodzice rozpoczynają proces edukacji, wpajają wartości, rozbudzają uczucia i kształtują wyobraźnię.
• Szkoła kontynuując edukację, rozwija i pogłębia treści wyniesione z domu.
• W szkole i w nauczycielach rodzice znajdować powinni sojuszników, a ich współdziałanie powinno opierać się na zaufaniu, życzliwości i wzajemnym szacunku.
Rodzice oczekują od szkoły…
• budowania autorytetu rodziców w oczach dziecka,
• zapewnienia dzieciom poczucia bezpieczeństwa w szkole,
• zapewnienia wszechstronnego rozwoju dziecka i wysokiego poziomu edukacji,
• dobrych relacji nauczycieli z uczniami, dostosowania wymagań do możliwości dziecka,
• udzielania rzetelnych informacji o dziecku, zapoznawania rodziców z planem pracy nauczycieli, przedstawiania ofert programowych oraz informowania o wydarzeniach z życia klasy i szkoły,
• dobrego wyposażenia placówki (sale dydaktyczne, opieka medyczna, dobrze ułożony program zajęć).
Nauczyciele oczekują od rodziców…
• otwartej i szczerej komunikacji w sprawach problemów dziecka w szkole i w domu,
• systematycznego kontaktowania się ze szkołą oraz stałego zainteresowania tym, co dzieje się w życiu dziecka w szkole, a także w domu,
• akceptacji osoby nauczyciela przez dziecko i rodziców oraz aprobaty dla nauczyciela w roli dydaktyka i wychowawcy, dostrzegania jego codziennego trudu,
• pomocy w organizowaniu funkcjonowania dziecka w szkole,
• obserwowania, wspierania i doceniania postępów dziecka w nauce oraz pozytywnego komentowania jego sukcesów,
• wspólnego wraz z nauczycielami ponoszenia odpowiedzialności za dziecko i jego rozwój.