SZKOŁY PONADPODSTAWOWE - CO WARTO O NICH WIEDZIEĆ?
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE.
CO WARTO O NICH WIEDZIEĆ ?
Ważnym krokiem w budowaniu kariery zawodowej jest wybór szkoły, a w zasadzie zaplanowanie ścieżki edukacyjnej umożliwiającej zdobycie kwalifikacji do wymarzonego zawodu.
Wybór szkoły ponadpodstawowej przez nastolatka może być trudnym zadaniem, ale oczywiście możliwym do zrealizowania, szczególnie wtedy, kiedy uzyska on wsparcie najbliższych.
Warto zdobyć jak najwięcej informacji o różnych typach szkół i możli-wościach, jakie oferują. Taka wiedza zdecydowanie ułatwi podjęcie wspólnej decyzji.
A zatem drogi Uczniu - Rodzicu poniżej przedstawiamy typy szkół, które można wziąć pod uwagę przy wspólnym planowaniu ścieżki edukacyjnej dziecka.
Typy szkół ponadpodstawowych
Absolwent szkoły podstawowej ma do wyboru trzy typy szkół ponadpodstawowych:
-
-
-
- 4-letnie liceum ogólnokształcące,
- 5-letnie technikum,
- 3-letnią szkołę branżową I stopnia.
-
-
Pierwszy typ szkoły ponadpodstawowej – liceum ogólnokształcące – jest dla uczniów, którzy wybrali zawód, ale jest on możliwy do zdobycia na studiach wyższych bądź w szkole policealnej. Liceum ogólnokształcące wybierają także uczniowie, którzy nie mają jeszcze sprecyzowanego pomysłu na swoją karierę zawodową. Wówczas zyskują cztery lata na podjęcie decyzji edukacyjno-zawodowej.
Drugi i trzeci typ szkół to szkoły zawodowe, w których uczniowie zdobywają wybrane przez siebie zawody.
CO WARTO WIEDZIEĆ O LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM ?
Jeśli uczeń myśli o zawodzie, który jest dostępny dopiero po studiach wyższych (np. prawnik, lekarz, dziennikarz, psycholog), to wyborem właściwym może być liceum ogólnokształcące.
Np. jeśli marzy ono o zawodzie lekarza, to strzałem w przysłowiową „10” może być klasa z rozszerzeniem biologiczno-chemicznym.
Z kolei gdy chce dostać się na filologię angielską, to wybór klasy z rozszerzeniem humanistyczno-językowym będzie lepszym rozwiązaniem.
Absolwenci liceów ogólnokształcących po ukończeniu klasy programowo najwyższej uzyskują wykształcenie średnie. Po zdaniu egzaminu maturalnego uzyskują prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe. Pamiętać jednak należy, że po liceum ogólnokształcącym uczeń nie posiada kwalifikacji do wykonywania konkretnego zawodu, by go zdobyć konieczne jest podjęcie dalszej nauki na studiach wyższych, w szkole policealnej lub w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA - Liceum Ogólnokształcące
(PRZYKŁADOWY)
Lp. |
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą |
Tygodniowy wymiar godzin w klasie |
Razem w czteroletnim okresie nauczania |
|||
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa IV |
|
||
Zakres podstawowy |
|
|||||
Język polski |
4 |
4 |
4 |
4 |
16 |
|
Język obcy nowożytny I |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
|
Język obcy nowożytny II |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
|
Filozofia lub plastyka lub muzyka lub język łaciński i kultura antyczna 1) |
1 |
- |
- |
- |
1 |
|
Historia |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
|
Wiedza o społeczeństwie |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
|
Podstawy przedsiębiorczości |
- |
1 |
1 |
- |
2 |
|
Geografia |
1 |
2 |
1 |
- |
4 |
|
Biologia |
1 |
2 |
1 |
- |
4 |
|
Chemia |
1 |
2 |
1 |
- |
4 |
|
Fizyka |
1 |
1 |
2 |
- |
4 |
|
Matematyka |
3 |
4 |
3 |
4 |
14 |
|
Informatyka |
1 |
1 |
1 |
- |
3 |
|
Wychowanie fizyczne |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
|
Edukacja dla bezpieczeństwa |
1 |
- |
- |
- |
1 |
|
Zajęcia z wychowawcą |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
|
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą |
26 |
29 |
25 |
19 |
99 |
|
Przedmioty w zakresie rozszerzonym |
4 |
5 |
7 |
6 |
22 |
|
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą |
30 |
34 |
32 |
25 |
121 |
|
Godzin do dyspozycji dyrektora szkoły |
3 |
3 |
||||
Ogółem |
124 |
|||||
Religia/etyka 2) |
|
|
|
|
|
|
Wychowanie do życia w rodzinie 3) |
|
|
|
|
|
|
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego 4) |
minimum 10 godzin w czteroletnim okresie nauczania |
CO WARTO WIEDZIEĆ O TECHNIKUM?
Wybierając pięcioletnie technikum, warto pamiętać, że jego ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego. Zatem decydując się na wybór tego typu szkoły ponadpodstawowej, uczeń wybiera zawód (np. technik mechanik, technik pojazdów samochodowych) i jednocześnie zdobywa wykształcenie średnie, którego ukoronowaniem jest matura.
Ten typ szkoły może być dobry dla tych, którzy marzą o tym, by zdobyć zawód i móc szukać pracy bądź, by mając konkretny zawód, myśleć o studiach.
Absolwent technikum może szukać pracy w wyuczonym zawodzie, zdobywać dodatkowe kwalifikacje zawodowe także w szkole policealnej czy poprzez udział w kwalifikacyjnych kursach zawodowych. Może oczywiście łączyć pracę zawodową ze studiami czy w ogóle nauką. Możliwości dalszego rozwoju po ukończeniu technikum jest kilka.
Ich wybór zależy od absolwenta, od jego potrzeb i możliwości.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA – Technikum 5-letnie
(PRZYKŁADOWY)
Lp. |
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą |
Tygodniowy wymiar godzin w klasie |
Razem w pięcioletnim okresie nauczania |
||||
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa IV |
Klasa V |
|||
Zakres podstawowy |
|
||||||
Język polski |
3 |
3 |
3 |
3 |
41) |
16 |
|
Język obcy nowożytny I |
2 |
2 |
2 |
3 |
31) |
12 |
|
Język obcy nowożytny II |
2 |
2 |
2 |
1 |
11) |
8 |
|
Filozofia lub plastyka lub muzyka lub język łaciński i kultura antyczna 2) |
1 |
- |
- |
- |
- |
1 |
|
Historia |
2 |
2 |
2 |
1 |
11) |
8 |
|
Wiedza o społeczeństwie |
- |
- |
- |
1 |
11) |
2 |
|
Podstawy przedsiębiorczości |
- |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
|
Geografia3) |
|
|
|
|
- |
16 |
|
Biologia3) |
|
|
|
|
- |
||
Chemia3) |
|
|
|
|
- |
||
Fizyka3) |
|
|
|
|
- |
||
Matematyka |
2 |
2 |
3 |
3 |
41) |
14 |
|
Informatyka |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
3 |
|
Wychowanie fizyczne |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
15 |
|
Edukacja dla bezpieczeństwa |
1 |
- |
- |
- |
- |
1 |
|
Zajęcia z wychowawcą |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
5 |
|
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą |
22 |
21 |
22 |
20 |
18 |
103 |
|
Przedmioty w zakresie rozszerzonym |
1 |
1 |
2 |
2 |
21) |
8 |
|
Kształcenie zawodowe4) |
11 |
13 |
12 |
13 |
71) |
56 |
|
Razem obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą |
34 |
35 |
36 |
35 |
27 |
167 |
|
Godzin do dyspozycji dyrektora szkoły |
4 |
4 |
|||||
Ogółem |
171 |
|
|||||
Religia/etyka 5) |
|
|
|
|
|
|
|
Wychowanie do życia w rodzinie 6) |
|
|
|
|
|
|
|
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego 7) |
minimum 10 godzin w pięcioletnim okresie nauczania |
CO WARTO WIEDZIEĆ O SZKOLE BRANŻOWEJ?
Nauka w branżowej szkole I stopnia trwa trzy lata. W programie są zarówno przedmioty zawodowe, jak i ogólne. Większość zajęć ma charakter praktyczny – zatem mniej teorii, a więcej praktyki. Po trzech latach nauki i zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie uzyskuje się dyplom umożliwiający podjęcie pracy. To bardzo dobra szkoła dla tych, którzy chcieliby się szybko usamodzielnić. To szkoła dla zainteresowanych szybkim zdobyciem konkretnego zawodu i szybkim podjęciem pracy. Po ukończeniu branżowej szkoły I stopnia można oczywiście kontynuować naukę w:
– branżowej szkole II stopnia przez 2 lata, co umożliwi zdobycie dalszych kwalifikacji i przystąpienie do egzaminu maturalnego,
– w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych,
albo zapisać się na kwalifikacyjny kurs zawodowy, żeby zdobyć dodatkowe kwalifikacje.
Decyzji o dalszym kształceniu nie trzeba podejmować bezpośrednio po ukończeniu szkoły branżowej I stopnia— można dać sobie trochę czasu na pracę i lepsze poznanie siebie, a dopiero potem wrócić do nauki.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA – Szkoła Branżowa I stopnia 3-letnia
(PRZYKŁADOWY)
Lp. |
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą |
Tygodniowy wymiar godzin w klasie |
Razem w trzyletnim okresie nauczania |
|||
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
|
|||
|
|
|
|
|||
Język polski |
2 |
2 |
1 |
5 |
||
Język obcy nowożytny |
1 |
2 |
1 |
4 |
||
Historia |
1 |
1 |
- |
2 |
||
Wiedza o społeczeństwie |
- |
- |
1 |
1 |
||
Podstawy przedsiębiorczości |
- |
2 |
- |
2 |
||
Geografia |
1 |
- |
- |
1 |
||
Biologia |
1 |
- |
- |
1 |
||
Chemia |
1 |
- |
- |
1 |
||
Fizyka |
1 |
- |
- |
1 |
||
Matematyka |
2 |
1 |
1 |
4 |
||
Informatyka |
1 |
- |
- |
1 |
||
Wychowanie fizyczne |
3 |
3 |
3 |
9 |
||
Edukacja dla bezpieczeństwa |
1 |
- |
- |
1 |
||
Kształcenie zawodowe1) |
12 |
18 |
20 |
50 |
||
Zajęcia z wychowawcą |
1 |
1 |
1 |
3 |
||
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą2) |
28 |
30 |
28 |
86 |
||
Godzin do dyspozycji dyrektora szkoły |
3 |
3 |
||||
Ogółem |
89 |
|||||
Religia/etyka 3) |
|
|
|
|
||
Wychowanie do życia w rodzinie 4) |
|
|
|
|
||
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego 5) |
minimum 10 godzin w trzyletnim okresie nauczania |
1) Podziału godzin przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego dokonuje