Kontakt

59-900 Zgorzelec

ul. Prusa 17

tel/fax 757754121

kom. 519 836 708   

ul. Kościuszki 68

tel. 757752188

E-mail: sp5zgorzelec@o2.pl

LEKTURY KLAS I - III

Na etapie edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej) najmłodsi uczniowie opanowują umiejętność czytania w połączeniu z komunikatywnym posługiwaniem się językiem ojczystym w mowie i w piśmie. Budowanie umiejętności czytania odbywa się przez codzienne czytanie przez nauczyciela fragmentów lektur oraz wspólne rozmowy o nich.

Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:

1) Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);

2) Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);

3) Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;

4) Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;

5) Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;

6) Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;

7) Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;

8) Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;

9) Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;

10) Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;

11) Maria Krüger, Karolcia;

12) Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;

13) Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;

14) Marcin Pałasz, Sposób na Elfa;

15) Joanna Papuzińska, Asiunia;

16) Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;

17) Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;

18) Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;

19) Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;

20) Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;

21) Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;

22) Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;

23) Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;

24) Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek.

W podstawie programowej języka polskiego wskazuje się katalog lektur obowiązkowych, które muszą być zrealizowane oraz lektury uzupełniające, spośród których nauczyciel ma prawo wybrać dowolne pozycje (uwzględniając warunek, jakim jest liczba tych pozycji wyznaczona w podstawie programowej). Oprócz lektur obowiązkowych i uzupełniających, nauczyciel może również zaproponować inne utwory literackie, które uzna za wartościowe i ważne w realizacji programu nauczania, informuje przy tym resort.